BTW bouwaangifte, nog nodig?

BTW bouwaangifte

Wat?

Binnen de 3 maanden nadat je nieuwbouwwoning een kadastraal inkomen kreeg toegekend, diende je een aangifte in te dienen bij je bevoegd BTW-kantoor.

Nieuw

Sedert 20 augustus 2018 is dit systeem niet meer van toepassing. De noodzakelijke inlichtingen zal je moeten doorgeven via een nieuw systeem.
Voorlopig is het wachten op de definitieve uitvoeringsbesluiten.

Ondertussen

Voor al diegenen van wie de uiterste indieningstermijn van de BTW-bouwaangifte nog niet verlopen was op 20 augustus moet niets doen. Van zodra de nieuwe formulieren beschikbaar zijn, zal de FOD Financiën je zelf het in te vullen formulier bezorgen.

Toekomst

In principe zal er niets veranderen aan de controle van de bouwwaarde inzake BTW. In tegenstelling tot vroeger zullen in principe enkel nog de projecten bijkomende vragen en verantwoordingsstukken moeten bezorgen, indien blijkt dat de verstrekte inlichtingen niet voldoende bleken te zijn.
De overige projecten zullen na indiening van het nieuwe formulier geen enkele verplichting meer hebben, met uitzondering van het bewaren van facturen en bouwplannen.