Nieuws & verhalen 05/12/2023

10 zaken die je mag verwachten van je boekhoudkantoor

Of je nu net begint met je onderneming of al een bloeiend bedrijf runt, het belang van een betrouwbaar en deskundig boekhoudkantoor kan niet genoeg benadrukt worden. Boekhouden is niet langer simpelweg het invoeren van cijfers; het draait om het interpreteren van gegevens en het bieden van waardevol advies op maat

Maar waar moet je op letten bij het selecteren van het juiste boekhoudkantoor? Hier zijn 10 zaken die je mag verwachten van je boekhouder – 10 redenen om voor Bofisc te kiezen.

Checklist

1. Cijferkampioen

Je boekhouder moet natuurlijk goed zijn met cijfers, maar ook met mensen. Een nieuwsgierige boekhouder die de tijd neemt om je doelen te begrijpen en je bedrijfsvisie deelt, is van onschatbare waarde. Een goede boekhouder is als een financiële gids die je helpt bij budgetteren en het opstellen van een financieel plan en die jou en je bedrijf op het juiste spoor zet.

2. Proactieve partner

Je boekhouder moet niet achter de feiten aanhollen, maar juist een stap vooruit zijn. Door te luisteren en te anticiperen, minimaliseert hij het risico op onaangename verrassingen. Hij informeert je over de voorafbetalingen die je kan doen en zorgt voor tijdige aanpassingen van je sociale bijdragen, maar stelt ook proactief ideeën voor fiscale optimalisatie voor. En dat brengt ons bij punt 3.

3. Een expert in optimalisatie

Je boekhouder helpt je met het delicate evenwicht tussen personenbelasting en vennootschapsbelasting zodat jij netto zo veel mogelijk overhoudt van je brutowinst. Het gaat er daarbij niet om de kantjes eraf te lopen, maar om het slim benutten van financiële mogelijkheden.

4. Mee met de digitale trein

Zeker de laatste jaren is het van cruciaal belang dat je boekhouder op de hoogte is van de nieuwste (digitale) technologieën en software. Minder papierwerk en meer real-time inzicht in inkomsten en uitgaven betekent een meer proactieve benadering en betere organisatie. We kunnen veel korter op de bal spelen en ons als kantoor beter organiseren zodat we niet meer van piekperiode naar piekperiode hollen met de btw-aangiftes.

5. Vertrouwenspersoon

Je moet je boekhouder vertrouwen en het gevoel hebben dat hij op de hoogte is van alle nieuwe wetgevingen. Hij moet ook vlot bereikbaar zijn zodat je geen weken moet wachten op een antwoord. Een goede boekhouder denkt ook actief met je mee over mogelijke worstcasescenario's – zoals een ziekte, ongeval… – en biedt advies over de veiligheden die je kan inbouwen om je hiertegen te wapenen. Je hebt er ook vertrouwen in dat je boekhouder de deadlines haalt en alle aangiftes op tijd en correct indient zodat jij boetes vermijdt.

Impakt 20230629 9

6. Sectorspecifieke kennis

Durf ook te vragen of je boekhouder je branche kent en of hij al klanten uit je sector heeft. Specifieke sectoren vereisen specifieke kennis. De bedrijfsvoering van een kinderdagverblijf is bv. helemaal anders dan die van een landbouwbedrijf. Een gespecialiseerde boekhouder begrijpt de unieke uitdagingen van je sector en kan je beter adviseren. Een goede boekhouder durft ook toegeven dat een bepaalde bedrijfstak buiten zijn kennisdomein valt.

7. Spreekt mensentaal

Je boekhouder moet in begrijpelijke taal spreken. Als je iets niet begrijpt, moet je dat kunnen aangeven en mag je verwachten dat het je uitgelegd wordt tot je het volledig begrijpt. Je boekhouder kan complexe materie uitleggen zodat jij het begrijpt.

8. Ondernemende mindset

Een boekhouder moet meer zijn dan alleen een cijferaar. Hij is een collega-ondernemer die actief meedenkt over investeringen, financiering en groeistrategieën. Verwacht een partner die jouw onderneming vanuit een holistisch perspectief bekijkt.

9. De psycholoog van de ondernemer

Ondernemen heeft niet alleen met cijfers te maken, maar ook met mensen. Je boekhouder moet het menselijke, mentale aspect van ondernemen begrijpen en je begeleiden bij belangrijke beslissingen zoals successieplanning en overdracht van de zaak.

10. Een gestructureerd kantoor

Het ideale boekhoudkantoor bestaat uit een team van experts. Naast de pure accountants en technische specialisten moeten er bij voorkeur ook pragmatici en juridische adviseurs zijn, die je bv. kunnen bijstaan bij het opstellen van algemene voorwaarden en modelcontracten of het uitwerken van de successieplanning… Jij moet kunnen rekenen op het persoonlijk contact van een vast aanspreekpunt – je dossierbeheerder die jou en je bedrijf door en door kent – én het gespecialiseerd advies van de experten.

Meer info?

Wil je weten wat Bofisc voor jou kan betekenen? 

Maak vandaag nog een afspraak via info@bofisc.be

Impakt 20230629 21