Voor 2023 bedroeg die voor benzine-en dieselwagens respectievelijk 82 g/km en 67 g/km.
Voor 2024 zou die CO₂-referentie-uitstoot dalen naar maar liefst 51 g/km en 42 g/km, volledig te wijten aan het feit dat er en meer elektrische wagens meegeteld worden in de berekening.
Voor 2023 werd je voordeel van alle aard van je “fossiele” bedrijfswagen als volgt bepaald :
* Benzinewagen: Cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-82) x 0,1)] % x 6/7
*Dieselwagen : Cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-67) x 0,1)] % x 6/7
Voor een diesel met een cataloguswaarde van € 30.000 en CO₂ van 105, geeft dit volgend voordeel:
€ 30.000 x [5,5 + ((105 - 67) x 0,1)] % x 6/7 = € 2.391,42 per jaar.
Met de nieuwe diesel CO₂-referentie-uitstoot van 42 g/km zou dit voordeel in 2024 dus stijgen tot € 30.000 x [5,5 + ((105 - 42) x 0,1)] % x 6/7 = € 3.034,16, een stijging van maar liefst 26,88%!
Wetende dat op vandaag nog altijd 75% van de bedrijfswagens “fossiel” zijn, is die stijging politiek uiteraard onverkoopbaar.