Nieuws & verhalen 13/08/2023

Bofisc Brugge verwelkomt nieuwe medebestuurder Fojan Sadeghieh

Nadat Barbara Vannieuwenborgh en Stefaan Thys het Bofisc-kantoor in Brugge meer dan 30 jaar als duo geleid hebben, maakt Stefaan een plaatsje vrij voor de jongere generatie. Terwijl hij zijdelings betrokken blijft, wordt het bestuur versterkt met de komst van de 30-jarige Fojan Sadeghieh. Nadat ze ervaring opdeed bij twee van de ‘Big Four’ wordt ze medebestuurder aan de zijde van Barbara Vannieuwenborgh. Samen willen ze het kantoor in Brugge verder uitbouwen en versterken. Een gesprek over een sector in verandering, nieuwe uitdagingen en het belang van een goede balans.

Het kantoor in Brugge heeft zijn roots in Zedelgem, waar het destijds opgericht werd door Barbara’s ouders. Vanaf 1991 bouwden zij en haar man Stefaan Thys het kantoor verder uit. In 2015 volgde de verhuis naar Brugge en sinds 2018 werken ze onder de Bofisc-vlag.

De sector vandaag is op geen enkele manier meer te vergelijken met die van 30 jaar geleden beaamt Barbara: “We zitten in een wereld en een sector die zodanig evolueert dat je jezelf constant moet bijscholen en aanpassen aan de nieuwe realiteit. Met de komst van Fojan verzekeren we de opvolging, de verjonging en de vernieuwing binnen ons kantoor. Ikzelf heb drie kinderen en dit kantoor is eigenlijk mijn vierde kindje. We staan voor grote uitdagingen en door ons te versterken met een jong en veelbelovend profiel als Fojan, zijn we klaar om die uitdagingen aan te gaan.”

Ondernemers begeleiden

Na jaren met haar man een tandem gevormd te hebben, zal ze dat nu doen met iemand die van buitenaf komt. Ook deze uitdaging ziet Barbara positief tegemoet: “Het is belangrijk dat wij heel goed communiceren met elkaar. Fojan en ik hebben hetzelfde traject voor ogen en dat is: de uitbouw en verjonging van Bofisc Brugge zodat ons kantoor klaar is om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan.”

Die uitdagingen hebben natuurlijk alles te maken met de doorgedreven digitalisering van de sector en de snel veranderende regelgeving. Up-to-date blijven, jezelf bijscholen en klanten adviseren en begeleiden zijn dan ook essentieel.

Van input tot interpretatie
De veranderde jobinvulling is overigens ook belangrijk in het rekruteringsverhaal, verklapt Barbara. “Het eerste wat jonge kandidaten vragen is of ze de kans zullen krijgen om door te groeien. Voor de meeste mensen is klantencontact, klantenbegeleiding zeer belangrijk, ook voor dossierbeheerders.”

Zorgt die digitalisering dan niet voor een afschrikkend effect? Bestaat de job van accountant nog binnen tien jaar? Fojan: “Daar ben ik van overtuigd. Wat wij doen op het vlak van advies en begeleiding zal altijd een menselijke insteek vragen.” Ook daar zit Barbara op dezelfde golflengte: “De wetgeving verandert constant, maar wetgeving is nooit helemaal zwart-wit. Alles hangt af van de individuele situatie van een ondernemer en zijn bedrijf. Zo’n zaken moeten we geval per geval bekijken en daarna verwacht de ondernemer advies op maat. Het menselijke brein zal dus altijd nodig zijn, niet voor het ingeven van gegevens, maar voor het interpreteren van die gegevens.”

Geloof in West-Vlaanderen

Het nieuwe hoofdstuk in het verhaal van Bofisc Brugge zal dus mee geschreven worden door de 30-jarige Fojan uit Roeselare. Ze vertelt ons over haar aanpak in Bofisc: “Ik ben er sowieso voorstander van om in onze sector binnen een groep te werken. Wat me hier bevalt, is dat de groep niet gigantisch groot is. Groot genoeg om elkaar te ondersteunen – er is altijd wel iemand bij wie je terechtkan – maar klein genoeg om mijn stempel te kunnen drukken op mijn manier. Dat is een verhaal waarin ik geloof, met heel veel groeipotentieel. Ik geloof ook heel hard in West-Vlaanderen als streek. Ik maak bijvoorbeeld deel uit van de organisatie achter de award show van JCI. (Awards Vlaamse Jonge Ondernemer) .. Dit is een ondernemende regio waar heel veel kansen liggen. Daarnaast biedt Bofisc me ook echt de kans om de groep vanuit het bestuur en als toekomstige partner mee vorm te geven. Ze hebben voor mij een traject uitgeschreven dat getuigt van een groot vertrouwen. Zo weet ik dat ze in me geloven.”

“Het is aan Fojan om haar eigen ambitie en het enorme groeipotentieel voor het kantoor Brugge mee vorm te geven,” gaat Barbara verder, “en daar zal ze zeker alle kansen toe krijgen.”

Ambassadeurs

Het woord groei viel al verschillende keren, maar wat betekent het concreet? Fojan: “Voor mij persoonlijk is the sky the limit (lacht). Maar ik vind het heel belangrijk dat die groei niet ten koste van onze medewerkers gaat. Ik wil absoluut groeien, maar op het tempo van wat de medewerkers en het kantoor aankunnen. Groei betekent voor mij dat als mensen de naam Bofisc horen, ze onmiddellijk weten wat wij doen, wie we zijn... Ik wil dat onze werknemers echte ambassadeurs zijn, maar dat komt automatisch als ze hier graag werken en geloven in ons verhaal.”

Afsluitend vragen we Barbara of ze nog advies heeft voor haar medebestuurder.

Barbara: “Soms zal je moeten plooien, maar plooi niet zo ver dat je je er niet meer goed bij voelt. Durf je eigen grenzen te stellen. Een goede balans tussen je professionele en je persoonlijke ambities is belangrijk. En over de juiste balans weten we alles bij Bofisc (lacht).”

Impakt 20230629 82